Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
202.055.281 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 488 głosów.
Nowości w sklepie:
Mariusz Agnosiewicz - Zapomniane dzieje Polski
Tadeusz Dołęga-Mostowicz - Kiwony
Wanda Krzemińska i Piotr Nowak (red) - Przestrzenie informacji
Katarzyna Sztop-Rutkowska - Próba dialogu. Polacy i Żydzi w międzywojennym Białymstoku
Ludwik Bazylow - Obalenie caratu
Kerstin Steinbach - Były kiedyś lepsze czasy... (1965-1975) Znienawidzone obrazy i ich wyparty przekaz
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
"Bezmyślni nigdy nie popełniają błędów w myśleniu."
Archiwum streszczeń artykułów

Islamofobia czyli przyzwolenie na zabijanie
Daniel Greenfield  (13-11-2011)
Dawno temu, kiedy palono redakcję gazety za obrażenie potężnej grupy, reszta prasy solidaryzowała się w jej obronie. Kiedy jednak francuski magazyn satyryczny, postanowił wydać numer poświęcony islamowi z okładką przedstawiającą Mahometa oświadczającego: "100 batów, jeśli nie umrzesz ze śmiechu", i otrzymał od mieszkających we Francji przedstawicieli religii pokoju bardzo specjalny, płomienny "List do redakcji" (w postaci koktajlu Mołotowa), prasa amerykańska skrzyknęła się w obronie podpalaczy. Do tekstu..
Zmierzch multikulturalizmu. Ile obcego jest nam ludzkie?
Václav Bělohradský  (13-11-2011)
We wszystkich państwach należących do EU nastał gwałtowny zmierzch multikulturalizmu. Multikulturalizm jako projekt polityczny jest wyczerpany, ponieważ był zbyt zróżnicowany. Jednak po multikulturalizmie nie ma miejsca na powrót starego zachodniego europocentryzmu. Zmierzch multikulturalizmu musi być świtem "drugiego modernizmu". Do tekstu..
Świecka Polska, świecka Europa!
Zenon Kalafaticz  (13-11-2011)
Świecka Polska, świecka Europa - trzeci Marsz ateistów i agnostyków był częścią większej kampanii na rzecz świeckiej Europy, bo Europa się budzi i my też. Nas to nawet coś wyjątkowo przebudziło w tym roku. Jesteśmy bowiem świeżo po wyborach do Sejmu, gdzie zadziałał tzw. efekt Palikota. Do tekstu..
Wspólna gra w kręgle
Tom Rees  (13-11-2011)
Najwyższymi wskaźnikami społecznego i prywatnego zaangażowania mamy do czynienia w krajach skandynawskich. A należą one, jak powszechnie wiadomo, do najbardziej zlaicyzowanych społeczeństw na świecie. Natomiast obywatele najbardziej religijnych krajów (takich jak Hiszpania, Włochy, Grecja i Polska) cechują się jednymi z najniższych wskaźników społecznego zaangażowania. Do tekstu..
Profesor Stapel na dopingu. O upiększaniu psychologii społecznej
Jarosław Klebaniuk  (14-11-2011)
Diederik Alexander Stapel uważany był za wzorcowy przykład dobrego naukowca i nauczyciela akademickiego: pracowity, twórczy, aktywny, przychylny wobec studentów i współpracowników, dużo publikujący - budził podziw i uznanie. Pod koniec sierpnia 2011 roku trzej młodzi badacze zgłosili szefowi instytutu psychologii pewnej holenderskiej wyższej uczelni, że podejrzewają pana dziekana o fałszowanie danych. Do tekstu..
Refleksje niewierzącego nad przyszłością chrześcijaństwa
Radosław S. Czarnecki  (14-11-2011)
Można stwierdzić, iż chrześcijaństwo wchodzi w etap swego rozwoju nader zbliżony (bądź bardzo podobny) do egzystencji judaizmu od wieków: rozproszenie, diaspora w morzu innych kultur, wyznań czy quasi-religii, odrębność gmin (w sferze kultu, doktryny czy interpretacji Pisma Św.).  "...Chrześcijanie będą musieli przyzwyczaić się do tego, do czego Żydzi są przyzwyczajeni od wieków". Czyli do życia zarówno jako diaspora jak i mniejszość, pośród obcej ideologicznie bądź doktrynalnie masy ludności. Do tekstu..
Tożsamość spod znaku totemu
Andrzej Koraszewski  (14-11-2011)
Nigdy w przeszłości nie było takiej ruchliwości społecznej, setki milionów ludzi wędruje z jednego kraju do drugiego, nigdy jeszcze nie było tylu małżeństw międzyrasowych, człowiek czarny czy żółty dawno przestał dziwić, kiedy spotykamy go jako lekarza, profesora na uczelni, posła, czy dyrektora przedsiębiorstwa. Skończył się prymat mężczyzn, kobiety dominują na uniwersytetach, są obecne w biznesie i w polityce. Internet przekreślił granice, młodzi ludzie od najwcześniejszego dzieciństwa obcują z całym światem. Do tekstu..
Rozświetlanie mroku
Adam Karski  (15-11-2011)
Jesień, zmiana czasu na zimowy, i mrok zapada szybko. W mroku nasze zmysły płatają nam figla. Miałem okazję sam tego doświadczyć. Wszedłem do sypialni po książkę, jednak z lenistwa, czy może z zaufania do swojego zmysłu orientacji, nie zapaliłem światła. Nagle stanąłem jak wryty, a serce skoczyło mi do gardła. Po drugiej stronie łóżka była ludzka postać. Wyraźnie widziałem zarys jej kształtów. Do tekstu..
Precz z rozterkami
Jerzy Neuhoff  (15-11-2011)
Nie ma, więc co robić problemu np. z telefonów komórkowych. W grze o przyszłość rodzaju ludzkiego są inne, wyższe stawki, wśród nich beztroskie szerzenie panikarskich nastrojów, w tym także przez nawiedzonych naukowców i ekologistów, upowszechnianie fałszywych nadziei przez różnych jasnowidzów, wróżki i horoskopy, parapsychologia, paramedycyna, jednym słowem każda paranauka i każdy irracjonalizm. Do tekstu..
Nowymi Żydami Europy są nadal Żydzi
Mohamed Abdishazan  (15-11-2011)
Gdyby norwescy muzułmanie byli poddani systematycznej dyskryminacji i przemocy, tak jak opisuje to Flemming, lub gdyby w miejsce ośrodków dla starających się o azyl nagle znaleźlibyśmy obozy koncentracyjne, tylko wtedy można by mówić o norweskich (czy europejskich) muzułmanach jako o "nowych Żydach Europy". Na szczęście, szczególnie dla nas, którzy jesteśmy norweskimi muzułmanami, jest to scenariusz, który się nie zdarzył i nie zdarzy. Do tekstu..
Antyklerykalizm. Na ile jest racjonalny?
Jacek Tabisz  (15-11-2011)
Surowa krytyka Kościoła i jego funkcjonariuszy należy do postaw bardzo potrzebnych, ktoś to powinien robić, a kto, jak nie my? Niekiedy jednak, gdy zabawa w antyklerykalnym towarzystwie się już bardzo rozkręci, zaczynam odczuwać znużenie. Mam wrażenie, iż sceptycyzm i racjonalizm, niczym nieproszeni goście, wymykają się z towarzystwa, zwłaszcza gdy padnie z całą powagą hasło: "Polska pod okupacją Watykanu" Do tekstu..
Autonomia kościołów i innych związków wyznaniowych w prawie polskim
Paweł Borecki  (16-11-2011)
Konstytucja nie rozstrzyga bezpośrednio, jak rozwikłać ewentualny konflikt między normami obu porządków prawnych, czyli ujmując rzecz generalnie: normy którego prawa mają wyższość. Zabrakło we współczesnej ustawie zasadniczej sformułowań zbliżonych do tych zawartych w konstytucji marcowej z 1921 r. iż [...] żaden związek religijny jednak nie może stawać w sprzeczności z ustawami Państwa, czy w art. 112: Wolności wyznania nie wolno używać w sposób przeciwny ustawom. Nikt nie może uchylać się od spełniania obowiązków publicznych z powodu swoich wierzeń religijnych. Do tekstu..
Dalsze ingerencje religijne w naukę
Jerry Coyne  (16-11-2011)
John Templeton Foundation dała grant w wysokości 5,3 milionów dolarów najsłynniejszej organizacji naukowej Ameryki, American Association for the Advancement of Science (AAAS), na promowanie "dialogu o nauce, etyce i religii". Większość naukowców, których znam, prenumeruje publikację AAAS, "Science". Teraz na łamach "Science" możemy przeczytać o zgodności religii i ewolucji. Do tekstu..
Jak uczyć racjonalizmu
Piotr Napierała  (17-11-2011)
Zastanawiałem się długo nad tym, jak można by wzmocnić pierwiastek racjonalistyczny i wolnomyślicielski w społeczeństwie. Oczywiście najlepsza jest zawsze nauka przez przykład, chodzi mi tu o to, że wykształcony racjonalista stanowić może żywy przykład dla ludzi zawieszonych między zabobonem i stereotypem, a jasnym myśleniem. Do tekstu..
Misja pokojowa
Jerzy Neuhoff  (17-11-2011)
W październiku, w Asyżu, miał miejsce "Dzień refleksji, dialogu i modlitwy o pokój i sprawiedliwość na świecie", zwołany przez Benedykta XVI z okazji 25. rocznicy pierwszego spotkania międzyreligijnego, którego inicjatorem był Jan Paweł II. "Gość Niedzielny" zamieścił obszerne sprawozdanie z tego spotkania, pióra p. Joanny Butkiewicz - Brożek p.t. "Misja Asyżu". Do tekstu..
Glosa do wyroku Europejskiego Trybunału Praw Człowieka
Paweł Borecki  (17-11-2011)
Wyrok ws. Grzelak v. Polska uświadamia, że istotnym czynnikiem dla realnego zagwarantowania wolności i praw człowieka jest kontekst socjologiczny, czy kulturowy. Może on w istotny sposób wpływać na rezultaty stosowania, a niekiedy wręcz niweczyć cele regulacji prawnych. Rozpatrywane in abstracto regulacje te wydają się dostatecznie gwarantować swobody jednostki. Do tekstu..
Jak ojczulek wszechmogący na antence latał, diabła poszukując
Anatol Ulman  (18-11-2011)
Onego, choć bardziej tego niż owego czasu niedawnego, ojczulek pewien wszechmocny, wszechpolski, ale zarazem wszechwatykański, żył ubogo w pałacyku lazurowym nad Wisłą z datków ludu biednego się utrzymując, z grosików starych kobiet, ze złotych łez wdów, sierot, dziadków chorutkich. I stało się, że ranka jednego obudził się pieszczony promykiem biało-czerwonym słońca naszego narodowego, co pobożnym świeci ludziom. Do tekstu..
Próżność lekko ponadprzeciętnych
Mariusz Agnosiewicz  (18-11-2011)
Dałem się namówić na kawę z akwizytorem. U Bliklego na Nowym Świecie w Warszawie wyceniano moją próżność. Pani zaprezentowała mi akwizycję skierowaną głównie do lekko ponadprzeciętnych próżniaków. Ile kosztuje próżność? Do tekstu..
Koci ateizm i jego ludzkie implikacje
Pia  (18-11-2011)
Szanowny Panie Mariuszu, czytając regularnie Racjonalistę od z górą siedmiu lat, postanowiłam podzielić się kilkoma uwagami z innymi użytkownikami tego portalu. Większość czytelników należy do gatunku Homo, w którym ateizm jest ciągle bardzo słabo zakorzeniony. Wśród kotów proporcje są odwrotne, zaś moherowe koty stanowią właściwie margines naszej społeczności. Do tekstu..
Potwór chodzi ulicami i ma wielu wspólników
Frimet i Arnold Roth  (18-11-2011)
Istnieją, być może słowa, które pozwalają opisać uczucia człowieka patrzącego na morderczynię twojego dziecka, która jest traktowana jak bohaterka, jest przedmiotem uwielbienia, ikona, którą powinny naśladować dzieci. My po prostu nie znamy takich słów. Informacje zawarte w raporcie, który przedrukowujemy poniżej, wprawiły nas w osłupienie. Do tekstu..
Zabobony a prawa człowieka
Narendra Nayak  (19-11-2011)
Jeśli chcemy rozwinąć się gospodarczo i w kategoriach indeksu rozwoju zasobów ludzkich, musimy zwracać pilną uwagę na prawa człowieka. Trzeba bardzo ostro rozprawiać się z ich naruszeniami i ludziom trzeba powiedzieć, że w cywilizowanym społeczeństwie istnieją prawa, które przeważają nad przekonaniami religijnymi i zabobonnymi będącymi ich pogwałceniem. Do tekstu..
Wolność sumienia i wyznania a obligatoryjna obecność krucyfiksów w szkołach
Paweł Borecki  (19-11-2011)
Neutralność światopoglądowa państwa bynajmniej nie polega na religijnym, czy szerzej światopoglądowym wyjałowieniu przestrzeni publicznej. Treści o charakterze religijnym nie powinny być jednak lansowane przez państwo, a tym bardziej narzucane w tej, czy w innej formie osobom, które muszą korzystać z usług instytucji państwowych (np. szkół, czy urzędów administracji publicznej). Do tekstu..
O dwóch Kościołach i jednym nieśmiałym księdzu
Mirosław Kostroń  (19-11-2011)
Wojtyła i Rydzyk, wbrew przeróżnym sofistycznym elukubracjom, których główną wylęgarnią był "Tygodnik Powszechny" (ten Turowicza i ten Bonieckiego), to nie dwa przeciwstawne sobie bogi na firmamencie naszego katolicyzmu, ale raczej nauczyciel i jego najwierniejszy uczeń. Bajeczka o dobrym i grzecznym Wojtyle oraz kiepskim i nieznośnym Rydzyku jest wyrazem świadomego samozakłamywania Do tekstu..
Między racjonalizmem a zabobonem, czyli o deistycznej większości
Piotr Napierała  (20-11-2011)
Racjonaliści mają odwagę by chcieć postrzegać świat takim on jest. Nie używają żadnego opium dla mas (religia, zabobony, mody społeczne, mechaniczne kultywowanie tradycji), ani dla elit (postmodernistyczny relatywizm moralny, socjalizm, anarchizm, libertarianizm, New Age, nacjonalizm), dzięki czemu ich życie jest prawdziwsze. Konflikt z religią oraz z tradycją religijną jest tu nieunikniony. Do tekstu..
Komputerowi gracze rozwiązują trudne problemy w badaniach nad AIDS
Ed Yong  (21-11-2011)
Podczas gdy naukowcy borykają się z problemem od ponad dziesięciu lat, kilku z nich pomyślało: "Wiemy co trzeba zrobić! Poprosimy o pomoc graczy komputerowych." To właśnie zrobił Firas Khatib z uniwersytetu waszyngtońskiego. Wynik: on i jego legion grających współautorów przełamali długotrwały problem w badaniach na temat AIDS, nad którym naukowcy zastanawiali się od lat. Im zajęło to trzy tygodnie. Do tekstu..
List organizacji rolniczych do Prezesa Polskiej Akademii Nauk  (21-11-2011)
Forum niżej podpisanych organizacji rolniczych, skupiających producentów i przetwórców surowców rolno-spożywczych, zwraca się się do Pana Profesora z prośbą o zajęcie oficjalnego stanowiska przez Polską Akademię Nauk w sprawie organizmów genetycznie zmodyfikowanych (GMO) oraz ich zastosowania w rolnictwie. Z zaniepokojeniem obserwujemy negatywną kampanię na temat organizmów genetycznie zmodyfikowanych, prowadzoną w polskich mediach. Do tekstu..
Czy w chrześcijaństwie samo myślenie staje się występkiem?
Tom Rees  (21-11-2011)
Żydzi i chrześcijanie różnią się pod względem poglądów na kwestię, czy samo myślenie o zrobieniu czegoś złego jest w zasadzie tak samo występne, jak popełnienie tego uczynku. Ustalił na przykład, że chrześcijanie częściej niż żydzi żywią przekonanie, że człowiek, który tylko rozmyśla o cudzołożeniu, czyni tym samym coś zdrożnego. Zresztą nie dotyczy to tylko cudzołóstwa. Do tekstu..
Niewierzący jako Zacheusze?
Julian Jeliński  (22-11-2011)
"Czas Zacheuszy" to tytuł artykułu Adama Szostkiewicza z 2009 roku, w którym autor, w bardzo specyficzny sposób przedstawia ateistów i ustawia kwestię dialogu między wierzącymi a niewierzącymi. Artykuł ten może stanowić świetny przykład podejścia do ateistów ze strony wierzących (nie tylko katolików), z którym najczęściej możemy się spotkać w dyskursie publicznym. Do tekstu..
Islam nie był dla mnie
Amil Imani  (22-11-2011)
Moje odchodzenie od islamu zaczęło się od czasu, kiedy byłem w stanie dostrzegać otaczający mnie świat. Właściwie nigdy nie przyjąłem islamu, mimo że urodziłem się i wychowałem w muzułmańskiej rodzinie. Przede wszystkim było mi bardzo trudno wyznawać religię, której założyciele i wyznawcy zmasakrowali moich przodków, gwałcili i sprzedawali kobiety, spalili nasze biblioteki i zniszczyli naszą kulturę. Do tekstu..
Prawo własności a funkcjonowanie kościołów i związków wyznaniowych w Polsce
Paweł Borecki  (22-11-2011)
Trudno oprzeć się wrażeniu, iż po roku 1989 r. część świeckich elit politycznych traktowała kwestię własności nieruchomości zwłaszcza w odniesieniu do Kościoła katolickiego instrumentalnie - dążąc do uzyskania przychylności konfesji większościowej szczególnie w okresie przedwyborczym. Była to postawa zasadniczo zbieżna do prezentowanej przez władze komunistyczne w schyłkowym okresie PRL. Do tekstu..
Starsze [1] [2] [3] [4] [5] [138] 189 [273] [274] [275] [276] [277] Nowsze

Przegląd archiwum streszczeń

 Kryteria wyszukiwania:
 z działu:  
 z miesiąca:  roku aktualnego 
 z roku:    
 dowolnych  najnowszych  

[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365