Dążmy do post-teistycznego społeczeństwa Vasant Natarajan (22-09-2013) |
Sądzę, iż jako cywilizacja powinniśmy wyrosnąć z tej infantylnej
koncepcji jakiegoś boga.
Filozofowie dzielą niewierzących na ateistów - takich, których zupełnie
nie obchodzi, czy inni podzielają ich pogląd, czy nie - i antyteistów -
takich, którzy aktywnie działają przeciwko religii z powodu szkód, jakie ona
czyni. Powinniśmy jednak dążyć do społeczeństwa, które jest
POST-TEISTYCZNE, tj. takiego, w którym religia nie jest już problemem do
dyskusji. Do tekstu.. |
|
Czego możemy się nauczyć od Francji? Julian Jeliński (18-09-2013) |
Minął zaledwie
tydzień od zaprezentowania przez francuski rząd Karty Sekularyzmu, która ma
zawisnąć w każdej publicznej szkole w kraju, a przedstawione w niej zasady mają
być wprowadzone i respektowane. Minister edukacji Vincent Peillon, podczas
ceremonii odsłonięcia Karty w jednej ze szkół pod Paryżem stwierdził, że
służyć ona będzie dbaniu o rozdział pomiędzy Kościołem a państwem oraz
zapewnieniu pełnej wolności sumienia. Do tekstu.. |
|
Przyjmij strategię przeciwnika - o ateistycznym pomniku Julian Jeliński (09-08-2013) |
Pomniki upamiętniające
10 biblijnych przykazań można znaleźć w każdym amerykańskim stanie. Różnią
się rozmiarem, artystyczną wizją, czy miejscem ustanowienia. Choć nie mają
wiele wspólnego ze współczesnym systemem prawnym, gdyż tylko 3 z 10 przykazań
odnoszą się do wykroczeń przeciwko prawu, Amerykanie upodobali sobie
stawianie ich w pobliżu sądów. Do tej pory monumenty te najczęściej zaskarżano,
ale ostatnio organizacja American Atheists
spróbowała nowej strategii. Do tekstu.. |
|
Kampanie o wolność od religii podczas miesiąca ramadanu Anna Mahjar-Barducci i R. Sosnow (06-08-2013) |
W Tunezji i Maroku prowadzone są kampanie, żądające usunięcia wszelkich
restrykcji publicznych wobec osób, które nie przestrzegają postu w ramadan. W Tunezji ta kampania przyjęła formę ostrego
sprzeciwu wobec samozwańczego przywódcy religijnego Adela Almiego, który
żądał zmuszania do podporządkowania się ograniczeniom religijnym i
groził, że będzie fotografował tych, którzy je naruszają, podczas
gdy w Maroku ruch Masayminch/Nie będziemy pościć broni
praw tych, którzy wybierają nie przestrzegania postu. Do tekstu.. |
|
Postępy islamizmu i francuska ślepota (03-08-2013) |
Dawno temu mieszkałam w Algierii i przeżyłam tam dwa różne
okresy. Pierwszy, w którym religia (islam) nie była używana w celu
dokonywania zamachu na wolności innych, i drugi, w którym religia zajęła
wszelką przestrzeń publiczną i krok po kroku nastawiła jednych przeciwko
drugim, co doprowadziło do straszliwej wojny domowej, która wyniszczyła społeczeństwo
algierskie. Nie powinno się wyłączać muzułmanów z zasady laickości.
Laickość jest ochroną także dla nich i dla wszystkich tych, którzy chcą żyć
w pokoju. Do tekstu.. |
|
Ateizacja? - obrona kościoła czy przygotowanie do ataku... Grzegorz A. Kanik (18-06-2013) |
Może i Kościół oraz kler może mieć jakieś obawy. Zwłaszcza jeżeli chodzi o
dochody oraz pozycję społeczną i polityczną. Z drugiej strony, to nie tylko obrona, lecz również szansa na "nowe
tereny" w zakresie życia społecznego i politycznego. Do tekstu.. |
|
Szamani globalnej wioski Andrzej Koraszewski (18-05-2013) |
Trend odchodzenia od tradycyjnej religijności i od instytucji Kościoła jest wyraźny, a jedną z jego konsekwencji jest również wzrost fundamentalizmu. W reakcji na ucieczkę młodzieży i spadek zainteresowania praktykami religijnymi znacznej części pokolenia dorosłych wzrasta radykalizm tych, którzy zostają. Tu również, o ile się orientuję, nie ma porządnych badań, więc wnioski płyną z popularności instytucji takich jak Fronda, czy Radio Maryja. Do tekstu.. |
|
Odnaleźć siebie, spoglądając na zewnątrz Kirsti Bergh (15-05-2013) |
Nauczyłam się,
czym jest humanizm i postawianie człowieka w centrum, nauczyłam się, że
jesteśmy odpowiedzialni za wszystko, co się dzieje. Jesteśmy także
odpowiedzialni za konsekwencje - zarówno te tragiczne jak i te wspaniałe. To
daje mi więcej niż odpowiedzi religijne. W ten sposób otrzymuję odpowiedź
na pytanie, kim jestem i która religia z wyznawanych przez rodziców jest mi
bliższa. Do tekstu.. |
|
Sceptycyzm i wolna myśl w Lagos Leo Igwe (07-05-2013) |
Różnica między
sceptycyzmem sceptyków a sceptycyzmem ludzi religijnych jest ta, że sceptycy
przynajmniej starają się stosować krytyczne myślenie i wątpliwości we
wszystkich dziedzinach działań ludzkich, wierzący zaś tłumią swoje wątpliwości,
przemilczają je lub stosują krytyczne myślenie tylko w pewnych dziedzinach,
szczególnie wobec doktryn i twierdzeń, które odrzucają, w które nie wierzą
lub które są sprzeczne z ich religią i dogmatami, jakie wyznają lub akceptują. Do tekstu.. |
|
Chrześcijaństwo w Wielkiej Brytanii wychodzi z mody Richard Dawkins (13-12-2012) |
W Wielkiej
Brytanii spadek
liczby ludzi zaznaczających rubrykę "chrześcijanin", z 71,7 procenta w
2001 r. do 59,3 procenta w 2011 r., jest bardzo znaczny. Jeszcze radykalniejszy
jest wzrost liczby tych, którzy zaznaczają "brak religii", z 14,8 procenta
do 25,1 procenta. Te dwie liczby razem reprezentują prawdziwą zmianę opinii:
od chrześcijaństwa ku niewierze. Do tekstu.. |
|
Gorąca debata na zimnej północy Sławomir Budziak (18-11-2012) |
W tym samym czasie, gdy w Polsce przebiega burzliwa debata z ateistycznymi plakatami w tle, przez Norwegię przetoczyła się debata z jednej strony odmienna, albowiem nie dotycząca bezpośrednio religii, ale z drugiej strony mająca pewne punkty styczne, bo wychodząca z wartości oświecenia. Do tekstu.. |
|
O naszym prawie by obrażać wyimaginowanego boga Sam Harris (22-09-2012) |
Już straciliśmy wolność
wypowiadania swoich przekonań na konkretne tematy, bez obawy, że będzie się
za to ściganym lub zabitym. I jedynymi instancjami mogącymi owe wolności
przywrócić są silne, świeckie rządy, które z pogardą będą traktować
zarzuty o bluźnierstwie. Nie będą potrzebować żadnych przeprosin. Do tekstu.. |
|
Zalew katolickiej propagandy czyli nowe średniowiecze i jak na nie reagować Piotr Napierała (14-07-2012) |
Ludzie
KrK lubią mówić o agresywnym ateizmie, tymczasem zalew
aroganckich książek prokatolicko-prokościelnych, dotyczących wszystkich
dziedzin życia, i omamienie ludzi tą pseudo-literaturą jest tak wielki, że
umiar i spokojny intelektualizm sceptyków i racjonalistów, wygląda przy tym
zalewie, jak - mówiąc językiem Salvadore Dalego - Voltaire przy nosorożcu
(symbole odpowiednio najwyższego
wyrafinowania i brutalizmu). Do tekstu.. |
|
Konstruktywna krytyka, czyli dlaczego laicyzacja wyjdzie Kościołowi na dobre Dagmara Planutis (20-06-2012) |
W laickiej Francji śluby kościelne zdarzają się rzadko. Laickość
tak przesiąknęła do francuskiej kultury, że dla większości Francuzów
oburzające jest chociażby dofinansowanie katolickich
szkół z publicznych pieniędzy. Religia jest po prostu zupełnie indywidualną
sprawą. Jak zatem wygląda francuski ślub w kościele? Przepięknie. Panna młoda
w skromnej sukience, pan młody bez krawata siedzą przy ołtarzu i dyrygują
ceremonią. Chórek śpiewa ich ulubione piosenki, niekoniecznie religijne. Do tekstu.. |
|
Socjologia wiary i niewiary Andrzej Koraszewski (08-05-2012) |
Ksiądz profesor Janusz
Mariański zastanawia się w najnowszym "Tygodniku Powszechnym" nad przyszłością
polskiego katolicyzmu. Tytuł wywiadu zapowiada, że Kościół będzie
wielobarwny. Wywiad prowadzi Artur Sporniak , który na wstępie stwierdza, że
Kościół ma się dobrze, bo według najnowszego sondażu CBOS, 93 procent
Polaków deklaruje, że są katolikami. Do tekstu.. |
|
Antyklerykalizm to nie antychrystianizm Piotr Napierała (04-04-2012) |
Do ludzi, których całe
życie kręci się wokół chrześcijańskich rytuałów, histeryczne krzyki
kato-prawicy mogą jeszcze dojść, ale każdy, kto oprócz wiary ma także oczy,
widzi jak bezczelni są biskupi. Biskupi, którzy zapraszają Paetza na
spotkanie poświęcone walce z gwałtami dzieci przez duchownych, czy biskup
Michalik, który zatruwa życie pewnego policjanta i jego rodziny, tylko
dlatego, że ów zwrócił się do niego "proszę pana" a nie "przenajświętsza
ekscelencjo"... Do tekstu.. |
|
Widmo wojującego sekularyzmu Nick Cohen (25-03-2012) |
Jeśli
wierzysz w mityczny wojujący sekularyzm, mogę spróbować cię przekonać do zmiany zdania jedną
przepowiednią. Nastaw wieczorem wiadomości, a gdy usłyszysz o kolejnym zamachowcu
mordującym cywilów gdziekolwiek, od Nigerii do metra londyńskiego, mogę cię
zapewnić: zamachowcami nie będą czytelnicy Richarda Dawkinsa. Do tekstu.. |
|
Religia zinstytucjonalizowana jako polityczna siła antyintelektualna Piotr Napierała (07-03-2012) |
Dzisiejsza
moralność Zachodu jest przede wszystkim moralnością liberalną, czyli
pochodzącą od głównego pnia myśli oświeceniowej (Locke, Voltaire, Hume,
Kant), a po części także z jego demokratyzującego skrzydła (Spinoza,
Paine), choć ta moralność jest stale atakowana przez konserwatywnych
religiantów, anarchistów, postmodernistów, relatywistów i socjalistów. Do tekstu.. |
|
Ateista z chwilową luką w pamięci i w szoku niewolnictwa Richard Dawkins (25-02-2012) |
Spis
powszechny z 2001 r. wydawał się pokazywać, że ponad 70 procent Brytyjczyków
jest chrześcijanami. Na tę liczbę triumfalnie i wielokrotnie powoływali się
politycy, prałaci i apologeci religii, pozornie przekonująco uzasadniając
silną obecność chrześcijaństwa w rządzie i jego uprzywilejowaną pozycję przy
przyznawaniu środków materialnych. Do tekstu.. |
|
Jeszcze o sekularyzmie Andrzej Koraszewski (21-02-2012) |
Nie powinienem się dziwić, a jednak korespondencja między byłym naczelnym brytyjskiego "Observera",
Willem Huttonem a Richardem Dawkinsem, a raczej poglądy znanego
dziennikarza "Observera" prezentowane w tej korespondencji, przyprawiły mnie o zawrót głowy. Spór
toczył się o sekularyzm, czy jak kto woli o to, jakie jest miejsce religii w państwie. Do tekstu.. |
|
Jakie jest właściwe miejsce religii w życiu publicznym Wielkiej Brytanii? Will Hutton i Richard Dawkins (20-02-2012) |
W
zeszłym tygodniu Wielką Brytanię ogarnęła wojna kultur między
sekularystami a wierzącymi w sprawie roli religii w życiu publicznym. Także
Królowa interweniowała, żeby bronić roli Kościoła Anglikańskiego. Richard
Dawkins, którego sondaż o chrześcijaństwie w Wielkiej Brytanii wywołał
ten spór, broni swojego stanowiska wobec sekularyzmu, wiary i tolerancji z
rozmowie z Willem Huttonem z
"Observera". Do tekstu.. |
|
Nie Bóg stworzył człowieka, tylko człowiek Boga Maciej Rygiel (10-02-2012) |
Dziesięcioprocentowe poparcie dla głoszącego antyklerykalne poglądy Ruchu Palikota to w równej mierze efekt działań coraz aktywniejszych organizacji ateistycznych, co postępowania samych księży i Kościoła. Nie bez powodu wśród młodych ludzi mówi się, że szkolna katecheza produkuje ateistów, a bierzmowanie stało się aktem uroczystego pożegnania z Kościołem. Do tekstu.. |
|
Świeckość w odróżnieniu od religii łączy, a nie dzieli Anisz Mondal (29-01-2012) |
Historia nie wybacza nikomu. Dzisiaj Pakistan płonie.
My nie możemy się spalić. Ludzie w Bangladeszu nie chcą religii państwowej,
ale państwa świeckiego, wolnego od wszelkiego rodzaju dyskryminacji. Do tekstu.. |
|
Krok w kierunku równości Miranda Celeste Hall (20-01-2012) |
Wczoraj gubernator Christine Gregoire wyraziła swoje poparcie dla ustawy mającej zalegalizować małżeństwa jednopłciowe w stanie Waszyngton. Jestem jej za to bardzo wdzięczna. Dlaczego? Po pierwsze, argumenty podnoszone przeciw jednopłciowym małżeństwom są niesprawiedliwe, nieuczciwe i nie do obrony. Po drugie, Christine Gregoire zdecydowała się na ryzykowny krok, bo może to zagrozić jej karierze politycznej. Po trzecie, ze względu na jej przekonania religijne (jest praktykującą katoliczką) ta decyzja nie mogła być dla niej łatwa. Do tekstu.. |
|
Oszukani przez Boga Sam Harris (10-01-2012) |
Nie
ma wątpliwości, że wielu ludzi postępuje dobrze w imię swojej wiary - ale
istnieją lepsze niż religia powody, by pomagać biednym, nakarmić głodnych i
bronić słabych. Lepsze niż przekonanie, że Wymyślony Przyjaciel chce, by
tak postępować. Współczucie jest głębszym doznaniem niż religia. Nadszedł czas, byśmy zdali sobie sprawę, że ludzie mogą być
prawdziwie etyczni (a nawet uduchowieni) nie udając, że wiedzą rzeczy, których
nie wiedzą. Do tekstu.. |
|
Mapa wiary i niewiary Andrzej Koraszewski (26-12-2011) |
Badania nad religijnością stwarzają wiele problemów; w tej materii wszystkie pytania okazują się drażliwe, bardzo wielu ludzi odmawia odpowiedzi w ogóle, szczerość odpowiedzi innych budzi wątpliwości. Zabawne, bo znacznie więcej ludzi gotowych jest powiedzieć, że nie wierzą w boga, niż takich, którzy powiedzą, że są agnostykami czy (broń boże) ateistami. W teokratycznych krajach totalitarnych samo uczestnictwo w takich badaniach może być ryzykowne. Do tekstu.. |
|
Kościół - państwo - dialog Radosław S. Czarnecki (13-12-2011) |
Uczestnicy konferencji zorganizowanej przez Towarzystwo Kultury Świeckiej
im. prof. T.Kotarbińskiego wysłuchać mogli w dn. 3.12.2011 na Uniwersytecie
Warszawskim (pałac Kazimierzowski) niezwykle ciekawych wystąpień panelistów
na temat relacji Kościoła katolickiego i państwa polskiego (temat
konferencji: Czy Kościół w Polsce jest zdolny
do dialogu i współdziałania z demokratycznym państwem prawa ?), a
także ich odpowiedzi na liczne pytania zadawane z sali. Do tekstu.. |
|
Reformowani Andrzej Koraszewski (26-11-2011) |
Wielu moich muzułmańskich znajomych z nutą zazdrości mówi o chrześcijaństwie, że podlegało reformacjom, więc jak mogę staram się ich pocieszać, że miało również bardzo skuteczne kontrreformacje i do dziś broni się przed przed przyzwoitością jak może, a może dużo. Do tekstu.. |
|
Niewierzący jako Zacheusze? Julian Jeliński (22-11-2011) |
"Czas Zacheuszy" to tytuł artykułu
Adama Szostkiewicza z 2009 roku,
w którym autor, w bardzo specyficzny sposób przedstawia ateistów i ustawia
kwestię dialogu między wierzącymi a niewierzącymi. Artykuł ten może
stanowić świetny przykład podejścia do ateistów ze strony wierzących (nie
tylko katolików), z którym najczęściej możemy się spotkać w dyskursie
publicznym. Do tekstu.. |
|
Między racjonalizmem a zabobonem, czyli o deistycznej większości Piotr Napierała (20-11-2011) |
Racjonaliści mają odwagę by chcieć postrzegać świat takim
on jest. Nie używają żadnego opium dla mas (religia,
zabobony, mody społeczne, mechaniczne kultywowanie tradycji), ani dla elit
(postmodernistyczny relatywizm moralny, socjalizm, anarchizm, libertarianizm,
New Age, nacjonalizm), dzięki czemu ich życie jest prawdziwsze. Konflikt z
religią oraz z tradycją religijną jest tu nieunikniony. Do tekstu.. |
|
Refleksje niewierzącego nad przyszłością chrześcijaństwa Radosław S. Czarnecki (14-11-2011) |
Można stwierdzić, iż chrześcijaństwo wchodzi w etap swego rozwoju
nader zbliżony (bądź bardzo podobny) do egzystencji judaizmu od wieków:
rozproszenie, diaspora w morzu innych kultur, wyznań czy quasi-religii, odrębność
gmin (w sferze kultu, doktryny czy interpretacji Pisma Św.). "...Chrześcijanie będą
musieli przyzwyczaić się do tego, do czego Żydzi
są przyzwyczajeni od wieków". Czyli do życia zarówno jako diaspora jak i mniejszość, pośród
obcej ideologicznie bądź doktrynalnie masy ludności. Do tekstu.. |
|
Rzeczywistość zwykła, czy rzeczywistość grupy społecznej? Jacek Tabisz (27-10-2011) |
Mamy
rzeczywistość obiektywną i rzeczywistość grupy społecznej, stanowiącą
jedno z głównych źródeł religijności. Wszystko wskazuje na to, iż większość
ludzi na świecie zdecydowanie przedkłada rzeczywistość grupy społecznej nad
rzeczywistością obiektywną, nad rzeczywistością prawdziwą. Nie ma w tym
nic niezwykłego. Do tekstu.. |
|
Kościół w Polsce, czyli arogancki bogaty żebrak Zbigniew P. Szczęsny (18-10-2011) |
Kościół tymczasem zachowuje się w tej
sytuacji jak bezczelny "bogaty żebrak", który zajeżdża pod gmach
Sejmu limuzyną i wystawia pazerną rękę po kasę i przywileje, domagając się
kolejnych kontrybucji i próbujący uciszyć każdego, kto śmiałby przeciw
temu zaprotestować. Do tekstu.. |
|
Laicyzm rodowy Jacek Tabisz (09-10-2011) |
Gdy burzymy
się na myśl o tym, że państwo mogłoby przeszkadzać rodzicom w światopoglądowym
praniu mózgów ich pociech, burzymy się jednocześnie przeciwko prawom człowieka.
Bronimy zaś idei swego rodzaju "laicyzmu rodowego", czy szerzej -
demokracji rodowej, gdzie prawa przynależą do rodów, a nie jednostek
ludzkich. Do tekstu.. |
|
Deklaracja Dublińska i Ateistyczna Irlandia (03-10-2011) |
Międzynarodowe Stowarzyszenie Organizacji Ateistycznych (Atheist Alliance International) wydało w czerwcu br. deklarację o miejscu religii w życiu publicznym i o świeckości państwa. Publikujemy tę Deklarację wraz z artykułem przewodniczącego organizacji Atheist Ireland, Michaela Nugenta. Do tekstu.. |
|
Sceptyk w Afryce Leo Igwe (25-09-2011) |
Ogólnie panujący
pogląd jest taki, że racjonalizm sceptyczny jest w opozycji do norm społecznych:
norm dotyczących tego, jakim należy być, jak żyć, "myśleć",
poznawać świat, zachowywać się i reagować. Panuje pogarda dla myślenia
krytycznego. Większość ludzi uważa, że więcej sensu jest w
absurdzie niż w zdrowym rozsądku czy logicznym myśleniu. W istocie sceptycyzm
zajmuje bardzo ograniczone miejsce w afrykańskiej tradycji kulturowej i
intelektualnej. Do tekstu.. |
|
Państwo i etyka bez Boga. O konieczności sekularyzacji i szkodliwości religii Konrad Szocik (24-09-2011) |
Abstrahując od wszystkich argumentów kwestionujących
prawomocność funkcjonowania instytucji Kościoła w konfrontacji z
pedagogiczno - moralizatorskim nauczaniem Jezusa czy wskazujących na
szkodliwość bądź niewystarczalność etyki religii pozytywnych, faktyczny
pluralizm światopoglądowy i zróżnicowanie kulturowe na zawsze pozostaną
argumentem wystarczającym do uniezależnienia państwa od religii. Do tekstu.. |
|
Korelacje w koloratce Andrzej Koraszewski (19-09-2011) |
Ksiądz-socjolog nie wyklucza rewitalizacji religijności i mówi: "napływ imigrantów z krajów arabskich może też zmienić
sytuację." Dowiadujemy się jednak, że z młodzieżą jest problem. Wielu młodych
ludzi nie
jest pewnych, często unikają odpowiedzi czy są katolikami i uciekają do
kategorii "niezdecydowany". Do tekstu.. |
|
Państwo dla wszystkich Andrzej Koraszewski (14-09-2011) |
Dziś, w przeciwieństwie do tego co
było ponad czterysta lat temu, neutralność światopoglądowa jest
niemal oczywistością, zaś ci, którzy próbują
ponownie oszukać i tylnymi drzwiami wprowadzać religię do Sejmu i Urzędu
Rady Ministrów, winni częściej słyszeć o skutkach jakie złamanie umów
zawartych przez naszych przodków sprowadziło na nasz kraj. Do tekstu.. |
|
Dlaczego odrzucam religię, a zwłaszcza katolicyzm Piotr Napierała (24-07-2011) |
Odkąd
zacząłem poważnie myśleć o rzeczywistości czułem się rozdarty między
moim uwielbieniem dla pewnej hierarchii i porządku społecznego, a wolteriańskim
odrzuceniem wszystkiego, co utrudnia codzienną ludzką egzystencję. Przyczyny
tego rozdarcia upatruję w przesiąknięciu wszystkiego co prawicowe duchem
religijnym, co szczególnie widoczne jest w Polsce, gdzie prawicowy oznacza tyle
co katolicki. Do tekstu.. |
|
Agnostyk patrzy na Polskę i jej kościół Mirosław Woroniecki (25-06-2011) |
Narastającej obojętności wierzących odpowiada
równie zwiększająca się obojętność środowisk nie
wyznaniowych na sprawy wiary i kościoła, które postrzegają cywilizacyjne spętanie jedynie jako pewien
dyskomfort i bardziej zainteresowane są w likwidacji państwowej dystrybucji dóbr i środków
na rzecz kościoła niż konfrontacją zasad wiary z oświeceniowym sceptycyzmem. Do tekstu.. |
|
Religia sprowadza się do kontroli zachowań Eric MacDonald (18-05-2011) |
Stopień, w jakim organizacja lub
instytucja jest niewrażliwa na wymagania rozumu decyduje o tym, jak
bardzo taka organizacja jest ukierunkowana na kontrolowanie ludzi, gdyż jest
ona
zmuszona do wymuszenia rezygnacji z krytycznego rozumu i z własnego rozumienia co
jest prawdą, aby zapewnić jedność i ciągłość tak pojmowanej organizacji. Do tekstu.. |
|
Państwo świeckie. Ważność światopoglądowej neutralności w Polsce Konrad Szocik (04-05-2011) |
Neutralność światopoglądowa państwa przedstawiana jest jako gwarancja wolności
i pluralizmu. Społeczeństwa europejskie, również polskie, nie są monolitem
kulturowym. Innowiercy i ateiści są obecni nie tylko w poszczególnych
miejscowościach, ale także w tradycyjnie katolickich rodzinach. Ta różnorodność
kulturowa i światopoglądowa sprawia, że zdominowanie życia publicznego przez
jedną koncepcję światopoglądową jest niewskazane. I przede wszystkim
niesprawiedliwe i nieuczciwe wobec tych, którzy jej nie podzielają. Do tekstu.. |
|
Prawdziwa cywilizacja życia czyli świat areligijny Piotr Napierała (07-04-2011) |
W XVII wieku w Anglii zauważono, że ludzie mający coś do
zaproponowania społeczeństwu mogą się porozumieć tylko wówczas, gdy ich
prywatne wierzenia zostaną wyłączone z dyskusji. Taka idea właśnie przyświecała
założycielom Royal Society (1660). Anglikanie, sekciarze protestanccy i ludzie
obojętni religijnie (coraz liczniejsi deiści idący w ślady Johna Tolanda)
obradowali na sesjach stowarzyszenia dla dobra ludzkości i cywilizacji. Do tekstu.. |
|
Czego potrzeba, żeby obwinić religię? Jerry Coyne (06-04-2011) |
Wszyscy
znamy ludzi, którzy twierdzą, że żadnego ohydnego czynu, żadnego
morderstwa, żadnej
krzywdy nie można złożyć u stóp wiary - przynajmniej we współczesnych
czasach. Mogą niechętnie przyznać, że Inkwizycja i wyprawy krzyżowe mogły
mieć coś wspólnego z wiarą, ale to
były dawne, złe czasy. Teraz sprawy wyglądają inaczej. Do tekstu.. |
|
Religia. Jaki będzie jej koszt? Eric MacDonald (20-02-2011) |
Wciąż
nasuwa się jedno pytanie. Ile kosztowało to dotychczas? Jak wiele z tej
nostalgii i świętości, jakie dziś odczuwamy w rzeczywistości zawdzięcza swoje
istnienie drakońskiej metodzie? Ile ludzkiej niedoli
kosztowało wpojenie tego ludziom? W jaki sposób musiano zmuszać ludzi, aby
uwierzyli i poczuli to w swych sercach tak, że staje się to dziś tak naturalne jak
oddychanie? Do tekstu.. |
|
Czy każdy może być ateistą? Wojciech Terlecki (29-12-2010) |
Jak głęboko tkwi w nas uwarunkowanie deistyczne, świadczy
to, że jest dominującym sposobem postrzegania rzeczywistości wśród mieszkańców
naszego globu. Dla rzeszy osób świat i życie bez boga traci swój cel. Nie ma dla
nas żadnego planu, nie ma wytłumaczenia dla istnienia świata i nie ma żadnego
powodu by mierzyć się z przeciwnościami życia. Do tekstu.. |
|
Dokąd zmierza (chrześcijański) świat? Andrzej Koraszewski (28-12-2010) |
Z wszystkich możliwych badań wynika, że mieszkańcy Ameryki są najbardziej religijnym społeczeństwem spośród społeczeństw najbardziej rozwiniętych. Jest to zadziwiający fenomen, ponieważ poza Stanami Zjednoczonymi mamy stałą korelację mówiącą, że im wyższe dochody i wyższe wykształcenie, tym niższe zaufanie do mitów religijnych. Według różnych badań 90 procent Amerykanów wierzy w Boga, a ponad 70 procent, nie ma najmniejszych wątpliwości w jego istnienie. Ale czy jest tak na pewno? Do tekstu.. |
|
Czy chciałbyś, żeby twoje dziecko było religijne czy uduchowione? Andrzej Koraszewski (03-12-2010) |
Czytanie wynurzeń wierzących o duchowości, rozmowy z wierzącymi o
duchowości, kończą się nieodmiennie na tym samym - na ich konsekwentnej odmowie
precyzyjnego zdefiniowania owej duchowości i słowach wskazujących, że duchowość to nic
innego jak wiara jako taka i jakieś odczucia kontaktu z tym, czego nie ma. Do tekstu.. |
|
Islamiści znają naszą tajemnicę: postęp powoduje kurczenie się religii Barry Rubin (03-12-2010) |
Michaił Gorbaczow próbował
zreformować komunizm po to, by - jak sądził - uratować go. Zamiast tego ZSRR
rozpadł się. Rosjanie (a z pewnością narody przedtem podporządkowane Moskwie)
wyszli na tym lepiej, ale spróbuj powiedzieć to przekonanemu komuniście, który
cieszył się władzą i przywilejami w starym systemie. Do tekstu.. |
|