Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
202.170.323 wizyty
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 504 głosów.
Nowości w sklepie:
Mariusz Agnosiewicz - Zapomniane dzieje Polski
Tadeusz Dołęga-Mostowicz - Kiwony
Wanda Krzemińska i Piotr Nowak (red) - Przestrzenie informacji
Katarzyna Sztop-Rutkowska - Próba dialogu. Polacy i Żydzi w międzywojennym Białymstoku
Ludwik Bazylow - Obalenie caratu
Kerstin Steinbach - Były kiedyś lepsze czasy... (1965-1975) Znienawidzone obrazy i ich wyparty przekaz
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
"Smierć sama w sobie nie jest straszna, lecz tylko nniemanie, że jest straszna, jest straszne."
Archiwum streszczeń artykułów

Prawdziwe Słowo
Celsus  (23-03-2006)
Najbardziej znanym krytykiem chrześcijaństwa w pierwszych wiekach naszej ery był Celsus, żyjący w II w. Jego publikacja "Prawdziwe Słowo" (ok. 178) nie zachowała się w całości i jest znana (znaczna jego część) tylko z odpowiedzi chrześcijanina Orygenesa (Przeciw Celsusowi, ok. 250 r.). Celsus był filozofem grecko-rzymskim, wyznawcą stoicyzmu i platonizmu. Był powiernikiem cesarza-filozofa Marka Aureliusza. Uważany był za jednego z najbardziej niebezpiecznych wrogów chrześcijaństwa. Przez wiele stuleci żaden z krytyków chrześcijaństwa nie przeprowadził tak gruntownej analizy krytycznej religii chrześcijańskiej. Już na podstawie tych fragmentów Celsusa, które zawarte są u Orygenesa, katoliccy teologowie przyznają: "Autor tego pisma jest nieprzeciętnym erudytą, oczytanym wspaniale w literaturze filozoficznej, zwłaszcza platońskiej, posiada ścisły, wnikliwy i krytyczny umysł, jest przy tym błyskotliwym polemistą, dobrze przygotowanym do pracy, której się podjął: zna nieźle Stary Testament, przede wszystkim księgi Rodzaju, Wyjścia, Powtórzonego Prawa, Psalmów, Jonasza, Daniela, Izajasza; czytał bez wątpienia Ewangelie, Dzieje Apostolskie i Listy św. Pawła..." Do tekstu..
Opinia prawna ws. finansowania Prawosławnego Seminarium Duchownego
Paweł Borecki  (23-03-2006)
Precedens finansowania z budżetu państwa Prawosławnego Seminarium może spowodować wysunięcie roszczeń o analogiczne wsparcie dla seminariów duchownych i konfesyjnych szkół wyższych wszystkich innych związków wyznaniowych. Tymczasem samych katolickich seminariów duchownych w 2005 r. było 49. Istnieje zatem groźba eskalacji roszczeń w szczególności ze strony Kościoła Katolickiego, których realizacja spowoduje zapewne poważne obciążenie budżetu państwa. Przypadek Prawosławnego Seminarium Duchownego może zostać wykorzystany jako casus legitymizujący postulat katolickich środowisk klerykalnych rozszerzenia wsparcia ze środków publicznych katolickiego szkolnictwa wyższego. Do tekstu..
Dwadzieścia lat postępującej bezduszności
Jerzy Kolarzowski  (23-03-2006)
Istnieje rozdźwięk między treściami nauczanymi w kościołach w sposób tradycyjny a istotą nowoczesnych społeczeństw, w których ludzie, mając w sprawach duchowych wolną wolę, najpewniej zwiążą swe losy z dostarczycielem najsilniejszego przeżycia. Hierarchia rzymska w ostatnich dwóch dekadach zaczęła zdawać sobie sprawę z tego problemu. Zaproponowano więc "ludowi bożemu" masowe przedsięwzięcia religijne, liczne papieskie podróże-pielgrzymki, lokalne i ponadlokalne zloty młodzieży, kongresy eucharystyczne. Notyfikacja Kongregacji Nauki Wiary, wymierzona przeciw poglądom nieżyjącego od 11 lat jezuity o. de Mello, została skierowana przeciwko duchowi człowieka wolnego. Bo kto przekartkuje choć jedną jego książkę, na pewno zasmakuje wolności, jaka jest udziałem osób nietuzinkowych. Kiedy wyobcowana władza walczy z tym, co żywe i uniwersalne, z żywym i wolnym słowem, zawsze wówczas cierpi godność człowieka. Do tekstu..
Prorok i święte krowy, czyli o uczuciach religijnych
Przemysław Piela  (24-03-2006)
Każda sprawa o obrazę uczuć religijnych jest precedensem, bo przecież chodzi tu o uczucia - a gdzie uczucia, tam nie ma miejsca dla rozumu i obiektywizmu. W grę wchodzi jedynie większościowy intersubiektywizm, tzn. rację mają ci, których więcej. Wypadałoby się zastanowić nad sensownością ochrony uczuć religijnych. Nie postuluję tutaj możliwości dowolnego szydzenia z religii, chciałbym tylko zwrócić uwagę na fakt, że niemożliwe jest stworzenie przepisów prawnych, które dokładnie precyzowałyby, co podlega pod obrazę, a co nie. Gdyby istniał związek wyznaniowy, którego obiektem kultu byłyby drzewa to wyznawcy świętych klonów, jaworów, brzóz i innych cisów mogliby się poczuć urażeni reklamą telewizyjną papieru toaletowego. Chodzi przecież o publiczne namawianie do podtarcia się czyjąś świętością. Niedawno francuscy bezdomni mahometanie poczuli się urażeni darmową zupą z wieprzowiną Do tekstu..
Polsko-niemiecki terminal LNG. Mrzonka, czy wymóg geopolityki
Witold Stanisław Michałowski  (24-03-2006)
Rosja, stając się jednym z głównych graczy na światowym rynku surowców energetycznych, jest tak naprawdę jedynie pośrednikiem nakładającym gigantyczny haracz na kupowany za półdarmo w republikach byłego ZSRR gaz ziemny i transportowaną z Kazachstanu oraz terytorium jej syberyjskiej kolonii ropę naftową. Staje się też coraz bardziej skutecznym i bezwzględnym w uzyskiwaniu swoich celów monopolistą. Czy tak będzie zawsze? Do tekstu..
Malcolm X: kontrowersyjny rewolucjonista
Kamil Mroziński  (24-03-2006)
Oczytany i błyskotliwy Malcolm stał się po niedługim czasie po wyjściu z więzienia jednym z głównych mówców Narodu Islamu i prawą ręką samego Elijaha, przywódcy Narodu. To za sprawą Malcolma liczba meczetów należących do organizacji wzrosła w Stanach niemal trzykrotnie, a liczba członków Narodu zwiększyła się z 500 w 1952 r. do 30.000 w 1963 r. Występował on w licznych programach i debatach telewizyjnych, próbując przekonać sceptycznie nastawionych ludzi (przeważnie białych) do słuszności ideologii głoszonej przez Elijaha. Do tekstu..
Ewangelia według Niepokalanej
Bartłomiej Perec  (24-03-2006)
Rozpuściwszy uczniów po okolicznych wioskach, siedział Pan Jezus na osobności. Przechodził tamtędy pewien bogaty młodzieniec, a zobaczywszy Jezusa siedzącego, przystąpił do niego i zapytał: - Nauczycielu, co dobrego mam czynić, aby osiągnąć żywot wieczny? - Drogi Czytelniku, treść poniższej opowiastki stylizowanej na ewangelię jest ściśle religijna. Jeśli nie jesteś zbyt biegły w cytowaniu wersetów biblijnych z pamięci, tudzież nie śledzisz historii objawień maryjnych, proponuję ci najpierw zapoznać się z Pismem Świętym... Do tekstu..
Włoska nomenklatura Opus Dei
Rita Pennarola  (24-03-2006)
"Escriva uczył nas, że chrześcijańska bieda nie jest tożsama z nędzą, i że można, należy być pobożnym, ale nie szkodzi być pobożnym we właściwym krawacie, jeśli jest się laikiem; a jeśli jest się księdzem, z eleganckimi klejnotami w spinkach do mankietów, jakie on sam nosił". To słowa Vittorio Messore, akredytowanego przy wysokich sferach prałatury, biografa jej założyciela. Cytat ten został wzięty dosłownie przez neapolitańskich naśladowców, należących do klasy mieszczańskiej, w większości elitarnej i zasobnej. Nie zważając na zarzuty wobec świętego (że, jak opublikowano ostatnio w "Le Monde Diplomatique", uwielbiał, "gdy wożono go w czarnym cadillacu" i "otrzymał od przyjaciela Francisco Franco tytuł markiza Peralty"), adepci kontynuowali okresowe biczowania w zaciszu domowych murów. Jednocześnie ludzie Opus Dei kontrolują na świecie 630 dzienników i 52 sieci TV. Do tekstu..
Cisza, która boli. Gombrowiczowska Iwona
Kinga Chabros  (26-03-2006)
Do czego służy Iwona. Iwona służy do kochania i do zabicia, do łamania zasad dworu. Mało humanitarny sposób łamania konwencji. Iwona jest świetnym narzędziem dla księcia do wyłamania się z formy. Wkracza ona w progi dworu, jak dziewczyna imieniem Katharsis - daje oczyszczenie, które pokazuje bród, jaki każdy z nas chce ukryć za konwencjonalnym zachowaniem dworskim (społecznym). W obecności innych "zapominamy" o swojej naturze zwierząt, którymi jesteśmy, w obecności innych chcemy wydać się lepsi, bez skazy, tak sami w cichym kącie "przypominamy" sobie to, co w obecności innych ukrywamy. W przedstawieniu Grzegorza Jarzyny jest wszechobecny erotyzm. Paraliżujący erotyzm, przedstawiony przez parę dworzan - damą jest lalka ze sprężyną, przewiązana do ciała tancerza, taniec tej pary nawiązuje do aktu miłosnego, partner naskakuje na partnerkę, odbija się od niej, by wciąż próbować zdobyć damę w zwierzęcym rytuale godów. Więc co jest lepsze: wstąpić do dworu, czy dalej pozostać samemu - w imię "swoich zasad" , które "niekłaniająca" się Iwona niewątpliwie ma? Do tekstu..
Ponadnarodowe federacje humanistyczne  (26-03-2006)
Europejska Federacja Humanistyczna (EHF). Jej najważniejsze cele to: propagowanie za pomocą inicjatyw edukacyjnych, naukowych i kulturalnych humanistycznej wizji walorów kulturowych, społecznych i etycznych w Europie; wspieranie tworzenia przestrzeni dla organizacji wolontariuszy, które mają te same cele; reprezentowanie organizacji członkowskich przed instytucjami europejskimi; propagowanie wymiany między członkami, szczególnie przepływ informacji i doświadczenia, które przyczyniają się do rozwoju humanistycznych wartości w Europie oraz rozwoju kulturowego i społecznego Do tekstu..
List otwarty do Ministra Edukacji  (27-03-2006)
W związku z ostatnimi wydarzeniami do jakich doszło w LO im. Tadeusza Reytana w Warszawie oraz pismem skierowanym przez wiceministra edukacji i nauki Jarosława Zielińskiego do wszystkich kuratorów oświaty, zalecającego ograniczenie dostępu organizacji pacyfistycznych, ekologicznych i antywojennych do młodzieży, z powodu rzekomo negatywnego wpływu tych organizacji na młodzież o "nieukształtowanym systemie wartości", my - przedstawiciele samorządów uczniowskich, mediów, organizacji pozarządowych oraz osoby publiczne i pracownicy oświaty chcemy wyrazić swój protest przeciwko decyzjom władz, mającym na celu zniszczenie pluralizmu poglądów. Dziwi nas bezczelność z jaką poczynają sobie ostatnio władze oświatowe jawnie indoktrynując młodzież. Przeraża nas fakt, że naciskom są poddawani dyrektorzy szkół tacy jak... Do tekstu..
Zmarł Stanisław Lem
Mariusz Agnosiewicz  (27-03-2006)

W wieku 85 lat zmarł w Krakowie Stanisław Lem, jeden z najpopularniejszych i najbardziej cenionych polskich pisarzy, autor książek science-fiction, publicysta, poeta, myśliciel.

Stanisław Lem urodził się w 1921 r. we Lwowie. Debiutował w 1946 r. nowelą "Człowiek z Marsa". Pięć lat później ukazała się jego pierwsza powieść fantastyczno-naukowa "Astronauci". Kolejne dzieła Lema: "Powrót z gwiazd", "Solaris", "Opowieści o pilocie Pirxie", "Dzienniki Gwiazdowe", "Cyberiada", weszły do kanonu najsłynniejszych dzieł science-fiction XX wieku. W ostatnich latach życia był felietonistą "Tygodnika Powszechnego". Łączny nakład jego książek, tłumaczonych na 41 języków, przekroczył 27 mln egz.

Za jego geniusz twórczy, erudycję, sceptycyzm i odważne prezentowanie swego ateizmu - hołd składa Mu redakcja Racjonalisty oraz Polskie Stowarzyszenie Racjonalistów.

Ateizm Lema jest tym bardziej godny podkreślenia, iż jak to w każdym przypadku kiedy odchodzi wielki Polak, krajowe media i Kościół skłonni są anektować osobę - przypisując jej nawrócenie na łożu śmierci czy inną formę miłości do "przewodniej" ideologii. W TVP (Teleekspress) Lem został właśnie przedstawiony jako wybitny pisarz, który "zastanawiał się nad naturą Boga" - teolog niemalże! Protestujemy przeciwko deformowaniu postawy ideowej i intelektualnej Zmarłego! Do tekstu..

Mechanizmy wnioskowania i percepcji społecznej stosowane w manipulacji
Jacek Kamieniak  (27-03-2006)
Jak powiada E. Aronson: racjonalne myślenie wymaga spełnienia co najmniej dwóch warunków: 1) osoba myśląca ma dostęp do dokładnych, użytecznych informacji oraz 2) osoba myśląca ma nieograniczone środki umożliwiające jej przetwarzanie istotnych danych. W rzeczywistości warunki te są rzadko spełnione w życiu codziennym. Nie mam też wolnego czasu ani środków, które mógłbym przeznaczyć na wszechstronną analizę każdego problemu, jaki przede mną stanie. Manipulatorzy wykorzystują powyższe niedoskonałości ludzkiej psychiki, dlatego niezbędnym wydaje się omówienie niektórych z najczęstszych mechanizmów wnioskowania i percepcji. Do tekstu..
Mit żydokomuny
Łukasz Bertram  (28-03-2006)
W kwietniu 1943r., gdy płonęło warszawskie getto, w związanym z narodową gałęzią polskiego podziemia piśmie "Nurt młodych" ukazał się tekst komentujący tragiczne wydarzenia rozgrywające się za murem. Jego autor lub autorzy, jakkolwiek zaznaczali, że nie akceptują hitlerowskich mordów, pisali tak: "(..) naród wybrany ideologie, sympatie, nadzieje i interesy związał raczej z czerwonym sztandarem znad Wołgi aniżeli z polskim orłem białym. Wiemy wszyscy doskonale, jak postępowali Żydzi z Polakami na ziemiach okupowanych przez Rosję. Wiemy, jakie nieobliczalne straty poniósł naród polski za przyczyną tych właśnie Żydów i dlatego też los jaki ich spotyka, straszny z punktu widzenia czysto ludzkiego, wydaje się jednak sprawiedliwym". Do tekstu..
Ideologia konserwatyzmu w Europie
Daniel Kontowski  (28-03-2006)
Konserwatyzm narodził się jako reakcja na emancypacyjne dążenia zbiorowości niedysponujących wcześniej podmiotowością polityczną. Reakcja ta była naturalnym odruchem wszystkich tych, dla których rewolucyjne hasła Wielkiej Rewolucji Francuskiej, a w szczególności tworzony przez nią nowy porządek polityczny, ideologiczny i obyczajowy o oświeceniowym rodowodzie, były nie do zaakceptowania. Koncepcja rozwoju ewolucyjnego, bazującego na sprawdzonych rozwiązaniach i dobudowywaniu do nich nowych elementów, a nie przekształcania bazy, jest głównym założeniem myśli konserwatywnej. Stoi ona zatem w otwartej sprzeczności wobec wszelkich działań o charakterze rewolucyjnym. Prekursorzy konserwatyzmu na Wyspach Brytyjskich utrzymywali, że racjonalne prawa i instytucje są "naturalne" z tego powodu, że ich długie istnienie świadczyło o racjonalności i naturalności zarazem. Uznanie ograniczenia możliwości człowieka i negacja jego oświeceniowej omnipotencji, jest najważniejszym punktem antropologii konserwatyzmu. Do tekstu..
Papieski cyrk
Przemysław Łucyan  (30-03-2006)
W tym roku po raz kolejny nasz kraj dostąpi zaszczytu w postaci odwiedzin głowy Kościoła Katolickiego - papieża - ale po raz pierwszy nie Polaka - Jana Pawła II, lecz Niemca - Benedykta XVI. Z tego, co już można zaobserwować po raz kolejny nasze władze, do spółki z władzami kościelnymi zaserwują nam iście cyrkowe przedstawienie, tak jak miało to miejsce przy poprzednich wizytach papieża. Szykuje nam się wesoły maj, pełen bałwochwalstwa, obłudy, pokazowej religijności oraz marnotrawienia naszych pieniędzy, pieniędzy, których jak sam rząd nam co chwila przypomina - ciągle brakuje... Do tekstu..
Chrześcijanie zdrowego rozsądku - MANIFEST
Observatoire Chretien de la Laïcité  (30-03-2006)
Z prawdziwą przyjemnością publikujemy manifest francuskich chrześcijan. Co chrześcijanie mają do powiedzenia: 1. Uważamy się za zdecydowanych zwolenników rozdziału Kościoła i państwa; uczestniczymy w tej debacie na tych samych zasadach, jak inne grupy obywateli. 2. Odrzucamy wszelkie inicjatywy uzyskania w społeczeństwie specjalnej roli czy specjalnych przywilejów dla jakiejkolwiek religii. 4. Przeciwstawiamy się postawie, która uznaje korzyści "rozdziału wpływów", w imię "otwartego rozdziału władzy" i nadając religii instytucjonalnie uznane funkcje pod pretekstem, że jej przedstawiciele są "ekspertami w sprawach ludzkich". Potępiamy, na przykład, wielostronne presje wywierane przez Kościół katolicki pod pozorem domniemanego "prawa naturalnego", aby uzyskać delegalizację aborcji. Do tekstu..
Więcej umiaru
Łukasz Bertram  (30-03-2006)
W pewien sposób mogę zrozumieć rozgoryczenie i emocje Przemysława Łucyjana. Ja sam często boję się otwierać gazetę, spodziewając się odnaleźć w niej kolejne pomysły naszych rodzimych arcychrześcijan. Jednakże we wszystkim należy zachować umiar. Sądzę, że racjonalista nie powinien tak łatwo ulegać uprzedzeniom i przenosić swoich frustracji związanych z pewnymi wydarzeniami lub tendencjami na całość danego nurtu umysłowego lub instytucji - w tym przypadku odpowiednio katolicyzmu i Kościoła Katolickiego. Walczmy z tym, co groźne, z agresywnym klerykalizmem, z fanatyzmem i ciemnotą. Do tekstu..
System mieszanych wartości
Andrzej Koraszewski  (30-03-2006)
W piątek, 24 marca br. z zafascynowaniem czytałem w "Gazecie Wyborczej" artykuł o tym, jak to wicepremier Federacji Rosyjskiej do głębi obraził uczucia religijne syberyjskich szamanów. Sergiej Iwanow ośmielił się stwierdzić, że w gazetach dobre artykuły ukazują się "obok reklam burdeli, szamanów oraz innych oszustów". Zapewne wysłannik polskiej gazety wcale by tego nie zauważył, gdyby nie gratka, jaką okazał się protest syberyjskich szamanów, którzy poczuli się do głębi oburzeni i zapowiedzieli, że "będą demonstrować jak muzułmanie po publikacji karykatur proroka Mahometa". Takiej okazji rzetelny dziennikarz rzetelnej gazety nie mógł przepuścić. W szczególności, iż dawała możliwość frontalnego ataku na "jednego z najbliższych współpracowników Putina". Do tekstu..
Etyka niezależna Kotarbińskiego z perspektywy metaetycznej
Marcin Weisbrot  (31-03-2006)
Tadeusz Kotarbiński w dziedzinie etyki jest znany jako głosiciel koncepcji etyki niezależnej. Postulował on i uzasadniał niezależność etycznego dyskursu od założeń i dogmatów natury religijnej czy światopoglądowej, a nawet ontologicznej i epistemologicznej, uzasadniając ową niezależność przede wszystkim charakterem wypowiedzi etycznej. Jednym z istotniejszych problemów, w których ogniskują się spory metaetyczne, jest pytanie o samą etykę jako taką, o jej "naukowość" czy "racjonalność". Czy etyka jest wiedzą racjonalną, czy nie jest? Jeżeli etyka jest racjonalna, to co owa racjonalność znaczy? Czy kryteria racjonalności etyki są tożsame z kryteriami racjonalności nauk przyrodniczych? Jeżeli są tożsame, to dlaczego? Jeżeli nie są, to na czym polegałaby istotna różnica między tymi dwiema dziedzinami wiedzy i myśli ludzkiej? Stąd pytając się o etykę niezależną Kotarbińskiego z perspektywy metaetycznej, pytamy się przede wszystkim o racjonalność projektu tejże etyki, o kryteria i założenia racjonalności. Do tekstu..
Franza Kafki wywód o człowieczeństwie
Kinga Chabros  (31-03-2006)
Gregor Samsa budzi się jako robak, ale zaczyna dostrzegać robactwo u innych, rozumiane jako bezmyślne egzystowanie. Od momentu metamorfozy Gregor zaczyna żyć, jest tak, jakby odrodził się na nowo. Marek Wydmuch tę przemianę charakteryzuje jako "uzewnętrznienie swojej małostkowości i bezsensowności dotychczasowej egzystencji", wcześniej niedostrzeganej. Niektórzy budzą się przed samą śmiercią, jak ludzie, którzy w "Koloni karnej", natychmiast po odczytaniu wyroku z napisów na własnym ciele, umierają, nie mając możliwości danej Józefowi K., panu K., Karlowi Rossmannowi czy Gregorowi Samsie. Możliwości poszukiwania. Do tekstu..
Prawo wyznaniowe wg Mezglewskiego, Misztala i Stanisza (KUL)
Aleksander Merker  (31-03-2006)
Wprawdzie dzięki prof. Henrykowi Świątkowskiemu Polska była jedynym krajem socjalistycznym, w którym państwowe prawo wyznaniowe było dyscypliną uniwersytecką (z przerwą w latach 50-tych XX w.), ale było to raczej hobby dość nielicznej grupy naukowców świeckich. Możliwości naukowców kościelnych ograniczała zaś cenzura. Jednak zasadniczo różniło się to od sytuacji np. w ZSRR i Czechosłowacji, gdzie jedynymi publikacjami były zbiory przepisów państwowych dotyczących kościołów, wydawane tylko do użytku służbowego organów państwowych i niedostępne publiczności. Wydanie podręcznika prawa wyznaniowego przez wydawnictwo komercyjne na równo z podręcznikami innych dyscyplin prawnych świadczy o istniejącym zainteresowaniu tym prawem. Do tekstu..
Wojna i wiara w tradycji chrześcijańskiej
Aleksander Slabik  (02-04-2006)
Angielski król Alfred wyróżnił w społeczeństwie trzy klasy - tych, którzy pracują w polu, tych, którzy się modlą, oraz tych, którzy dbają o bezpieczeństwo dwóch poprzednich klas, czyli rycerzy. Z tych ostatnich wyłonili się z czasem mnisi-rycerze, tacy jak templariusze i joannici, a wszystko zaczęło się od synodu w Narbonne w roku 1054. Ustanowiono tam zasadę, że zabicie chrześcijanina jest równoznaczne z przelaniem krwi Chrystusa. Co z niechrześcijanami? Nie zostali wspomniani, a wojownicze zapędy rycerzy musiały znaleźć jakieś ujście. Dlatego też papież Urban II pod koniec XI wieku wezwał wszystkich chrześcijan do udziału w krucjacie. Do tekstu..
Dlaczego obiektywizm jest zgodny z ateizmem bardziej niż z agnostycyzmem
Damian Moskovitz  (02-04-2006)
Obiektywizm to filozofia stworzona przez Ayn Rand, powieściopisarkę, scenarzystkę i filozof. Filozofia obiektywizmu odrzuca jako nieracjonalne istnienie istot nadprzyrodzonych w tym Boga. Za źródło poznania uznaje rozum i logikę. Głosi antropocentryzm i ateizm. Zgodnie z zasadami obiektywizmu każdy człowiek powinien kierować się własnym interesem (egoizmem). Ayn Rand głosiła tezy obiektywizmu w swych powieściach "Atlas Zbuntowany" (najpopularniejsza po Biblii książka w USA), "Źródło", antyutopii "Hymn" oraz zbiorach felietonów i esejów "Cnota egoizmu", "Capitalism - The Unknown Ideal". Obiektywiści promują państwo minimalne i system kapitalistyczny jako ochraniające i nienaruszające praw ludzi. Przeciwstawiają się wszelkim kompromisom uznając je za zgodę na zło. Obecnie obiektywiści skupieni są w ośrodkach intelektualnych w USA - Instytucie Ayn Rand i The Objectivist Center i The Prodos Institute. Z filozofii obiektywizmu czerpią klasyczni liberałowie i libertarianie. Do tekstu..
Hedonista, konserwatysta, hipokryta
Artur Chludziński  (03-04-2006)
Zespół socjologa kultury dr Mirosława Pęczaka jest autorem raportu o młodzieży współczesnej Polski. Młody Polak to hedonista, który kocha tylko siebie, kupuje na potęgę (o ile ma pieniądze), pije jeszcze więcej i nic poza tym go nie interesuje, ale jednocześnie w swoich poglądach jest konserwatystą. Powstaje więc obraz hipokryty, który deklaruje przywiązanie do tradycyjnych konserwatywnych wartości i idei, a w praktyce nie przywiązuje do nich najmniejszej wagi. To kubeł zimnej wody wylany na głowy tych wszystkich, którzy pokładali nadzieje na pozytywne zmiany w Polsce w młodym pokoleniu. Okazuje się, że na przeobrażenia w polskiej mentalności jeszcze długo nie będziemy mogli liczyć... Do tekstu..
Odważne waginacje Eve Ensler
Sylwia Kaźmierczak  (03-04-2006)
"Monologi Waginy" to książka, która narobiła niemałego hałasu nim jeszcze została wydana w Polsce. Powstała ona z zapisków zwierzeń ponad dwustu kobiet różnego wieku, rasy, narodowości i orientacji seksualnej. Zebrane w tomik zapiski stały się inspiracją do licznych monodramów wystawianych nie tylko w teatrach, ale także na wielu uczelniach na całym świecie. Uzyskane przez autorkę zwierzenia były impulsem do powołania globalnego ruchu V-Day (violence, victory, Vagina Day) zajmującego się przeciwdziałaniu jakiejkolwiek przemocy wobec kobiet i pomocą jej ofiarom. Do tekstu..
My, Grecy
Grzegorz Kostrzewa-Zorbas  (04-04-2006)
"Staraj się być doskonały i lepszy od innych". Pierwsza część tego zdania mogłaby być napisana przez Konfucjusza w Chinach lub innego mędrca Wschodu - druga nigdy. Doskonałość jest ideałem uniwersalnym, wspólnym wielu wielkim cywilizacjom. Jednak cywilizacja konfucjańska - najbardziej wpływowa w świecie po zachodniej - wzywa człowieka do doskonałości po to, aby umacniał harmonię społeczną opartą na hierarchii i posłuszeństwie. Powinien tylko dorównać wzorom - nie starać się ich przewyższyć. W przekonaniu Wschodu, indywidualna rywalizacja burzy harmonię i prowadzi do chaosu i upadku. "Staraj się być doskonały i LEPSZY OD INNYCH" to zdanie z Homera, najstarszego pisarza Grecji, Europy i Zachodu. Do tekstu..
Seans teatralny Hrabalem inspirowany
Aleksandra Karlińska  (05-04-2006)
Reżyserska koncepcja "seansu teatralnego" na przykładzie przedstawienia Teatru KTO "Sprzedam dom, w którym już nie mogę mieszkać" powstałego na motywach twórczości literackiej Bohumila Hrabala. Jej ślady odnaleźć można wszędzie: wraz z biletami widzowie otrzymują weksle na piwo, wydawane na zakończenie w stylowych butelkach wprost ze skrzynek; korytarzem przechadzają się postaci wyjęte z kart powieści czeskiego pisarza. Nie brak też elementów intrygująco - zabawnych, jak naga dziewczyna z "Pociągów pod specjalnym nadzorem" opieczętowana na pośladkach (dla bezpieczeństwa własnego/widzów została zamknięta w szklanej gablocie...) lub inna, z dwoma latarkami pod białą bluzką na biuście, wcielająca się w rolę zawiadowczyni stacji. Na ścianach w korytarzu odnaleźć można słynne cytaty z dzieł pisarza: "Jeśli chodzi o ludzkość, nie mam żadnych złudzeń; Ten świat jest do szaleństwa piękny, nie żeby był, ale ja go tak widzę". Do tekstu..
Genom zmienia wszystko
Matt Ridley  (05-04-2006)
Po raz pierwszy od czterech miliardów lat żyjący na tej planecie gatunek odczytuje przepis na samego siebie, czy też jest w trakcie takiego odczytywania. Dla mnie jest to przełomowy moment, ponieważ zdobędziemy wgląd w istotę natury ludzkiej, jakiego nie umieliśmy sobie nawet wyobrazić. Przyćmi on wszystko, co filozofom, a nawet naukowcom udało się stworzyć przez ostatnie dwa tysiąclecia. Zamierzeniem obu moich książek, Genom i Nature via Nurture, jest próba ustawienia tego wydarzenia w kontekście historycznym, uważam bowiem za ważne nie tylko zrozumienie, jak pryzmat nowej genomiki załamuje stare debaty, ale także zwykłe opowiedzenie kilku historii, które wychodzą na świat z laboratoriów genomiki, jak również z tych laboratoriów psychologii i ewolucji, które posługują się informacją genetyczną. Uderza skuteczność i wpływ genomiki w porównaniu z nauką dotychczasową. Do tekstu..
Leonardo da Vinci czyli o tym jak Holandia wspiera polskie rolnictwo
Ilona Vijn-Boska  (05-04-2006)
Stowarzyszenie "Pegaz" z Karpacza początkowo zajmowało się głównie oświatą dorosłych i promocją regionu. Jednakże samo życie, a więc sytuacja na wsi, integracja z Unią Europejską i rosnące gwałtownie bezrobocie, podsunęło założycielom "Pegaza" nowe, idealistyczne wyzwanie. Postanowili skupić się głównie na działaniu na rzecz młodych mieszkańców wsi i małych miejscowości górskich i podgórskich oraz bezrobotnych, którzy na tym terenie szczególnie ciężko przeżywają brak pracy. "Pegaz" swoje zadanie zamierzał realizować przy pomocy programu "Leonardo da Vinci". "Leonardo da Vinci" jest programem stworzonym przez Unię Europejską z myślą o promocji i poprawie jakości systemów kształcenia i szkolenia zawodowego. Rzeczywistość jest jednak radykalnie nieidealistyczna... Do tekstu..
Starsze [1] [2] [3] [4] [5] 69 [138] [273] [274] [275] [276] [277] Nowsze

Przegląd archiwum streszczeń

 Kryteria wyszukiwania:
 z działu:  
 z miesiąca:  roku aktualnego 
 z roku:    
 dowolnych  najnowszych  

[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365